Základy MQL4 aneb minimum pro zahájení programování (díl 2.)
Než se pustíme do programování, chtěli bychom s vámi projít pár základních pojmů, které je nezbytné znát.
Komentáře:
Komentáře budeme používat pro lepší orientaci v textu. Pokud bude komentář pouze jednořádkový, umístíme před něj dvě lomítka. Pokud budeme potřebovat napsat delší text na více řádků, tak použijete lomítko a hvězdičku na začátku a na konci textu
// jednořádkový komentář
/* víceřádkový komentář
*/
Identifikátory:
Jde o pojmenování proměnných, funkcí a typů dat. Pro identifikátory platí určitá omezení. Jejich délka nesmí přesáhnout 31 znaků. Lze používat číslice 0-9, velká a malá písmena a-z, A-Z, symbol podtržení (_). První symbol nesmí být číslice a nesmí kolidovat s žádným vyhrazeným slovem.
Vyhrazená slova, která nelze použít pro pojmenování proměnné:
Datové typy: bool, color, datetime, double, int, string, void
Paměťové třídy: extern, static
Operátoři: break, case, continue, default, else, for, if, return, switch, while
Ostatní: false, true
Tato klíčová slova jsou v rámci MQL4 vyhrazena pro určité úkony, které si popíšeme později.
Příklad jak pojmenovávat proměnné: PT_prvni; SMA120, autotrailing_5896 apod.
Datové typy:
int (Integer) – celá čísla
bool (Boolean) – má hodnoty true nebo false
string (String) – řetězce
double (Floating-point number) – čísla s desetinným místem
color (Color) – barva
datetime (Datetime) – datum a čas
Typy datové typy budeme používat pro zadávání hodnot (konstant). Nejčastěji budeme používat datové typy int, double a string.
Operace:
MQL4 pracuje se standardními aritmetickými operacemi, tak jak je běžně známe:
Součet hodnot a = b + 3;
Rozdíl hodnot a = b – 2;
Změna znaménka a = -a;
Součin hodnot a = b * 4;
Podíl hodnot a = b / 6;
Přičtení 1 k proměnné a++;
Odečet 1 od proměnné a–;
Zvláštností je přičtení jedničky k proměnné či odečtení jedničky. Pamatujte však, že tyto operace nemůžeme běžně používat s ostatními operacemi tzn. rovnice a = (b++)*4 je neplatný výraz.
Často budeme využívat i tzv. porovnávací operace:
Pokud testujeme, zda je a rovno b a == b;
Pokud testujeme, zda a se nerovná b a != b;
Pokud testujeme, zda je a menší než b a < b;
Pokud testujeme, zda je a větší než b a > b;
Pokud testujeme, zda je a menší nebo rovno než b a <= b;
Pokud testujeme, zda je a větší nebo rovno než b a >= b;
Bez nich se neobejdeme asi u žádné EA.
Operandy:
Kromě klasických operandů, které známe, jako jsou +, -, *, /, <, >, <=, >= je dobré znát následující operandy:
rovná se = =
nerovná se !=
and (a) &&
or (nebo) ||
Operátory:
Jsou užitečné výrazy, které nám pomohou při strukturování našich budoucích programů. Mezi nejznámnější patří: break, continue, return, if, if-else, switch, while, for a další. Mohli bychom je zdlouhavě popisovat, ale nejsme si jistí, zda byste je plně pochopili, bez toho aniž byste viděli jejich praktické využití. Proto se k jednotlivým operátorům vrátíme až tehdy, až je budeme prakticky využívat pro tvorbu naší EA.
Tak nevíme, jestli jsme některé z vás již neodradili. Již druhý díl a stále nic hmatatelného o programování EA. Ale nebojte, to co jsme dnes popisovali je naprosté minimum toho, co je potřeba vědět, abychom mohli začít programovat první EA. Profesionální programátoři by se nám vysmáli, a řekli by mi, že to není ani zlomek znalostí, které potřebujete k vytvoření EA, ale věřte nám, že to bude stačit.